Edwin Evers is terug op de radio met Evers & Co, iedere vrijdagmiddag van 14:00 tot 18:00 op Radio 538

Edwin Evers is terug op de radio met Evers & Co, iedere vrijdagmiddag van 14:00 tot 18:00 op Radio 538

Afgelopen vrijdagmiddag, 2 februari 2024, was dan eindelijk het moment waar zoveel over gesproken en gespeculeerd werd afgelopen jaren: de terugkeer van Edwin Evers op Radio 538. Na 21 jaar de ochtendshow gepresenteerd te hebben en het meest succesvolle radioprogramma aller tijden neergezet te hebben stopte Evers in 2018 met presenteren van Evers Staat Op, de destijds zeer populaire ochtendshow van Radio 538. Om zich te kunnen focussen op het maken van muziek en op zijn theatershow. Maar met de terugkeer van Dave Minneboo bij Talpa gebeurde het toch: de beste DJ die Nederland gekend heeft wilde graag het tijdslot van vrijdagmiddag 14:00 tot 18:00 invullen en werd door Dave naar 538 teruggehaald met een legendarisch belletje… Voor op het destijds beroemde vrijdagmiddag moment waar sinds jaar en dag de Top 40 werd uitgezonden op Veronica maar ook op Radio 538. Volgens mij heeft Evers een paar keer de Top 40 ook gepresenteerd als invaljock. Het presenteren van dit tijdslot was voor Evers een langkoesterde wens. Ik heb de show beluisterd en was onder de indruk.

De show stond als een huis en straalde enorm veel enthousiasme, energie en dynamiek uit. Edwin is een technisch heel goede DJ, de muziek die is samengesteld door Rick Romijn, was top. De vormgeving, de sound maar ook het format van de show is perfect. Het doet me denken aan de Top 40 van vroeger maar ook aan Curry & van Inkel. Waarom? Omdat je als je luistert je als luisteraar je onderdeel waant van een evenement waar je meer van wil weten… Zodra de microfoons open gaan gebeurt er iets magisch, iedere keer… De interviews zijn boeiend, scherp, heel grappig en niet te lang; Hij laat gasten altijd in hun waarde. Evers zet het medium radio centraal en niet zichzelf. En als het al over hemzelf dreigt te gaan komt er de nodige zelfspot op zeer grappige wijze on air. De chemie tussen de sidekicks moet nog groeien en wat dynamischer worden maar dat volgt vanzelf. De gasten die in de show langs kwamen waren top. Het feit dat er meerdere artiesten compleet met band in het Talpa pand stonden betekent dat alle registers open getrokken zijn voor deze show. Direct, Berget Lewis en de 3J’s klonken echt abnormaal goed qua sound en je merkte dat ze ook relaxed hun ding konden doen, dat straalt zo af op de performance. Maar ook Gerard Joling met zijn optreden met een enorme band met allemaal live instrumenten.

Ik ben echt fan en ook bevooroordeeld omdat ik zelf jaren bij Radio 538 heb gewerkt en weet wat er allemaal nodig is voor zo’n evenement maar ik vond deze aflevering van Evers & Co echt hoe radio hoort te zijn. Tegenwoordig klinken alle zenders inhoudelijk strak met een format en kunnen jocks weinig van zichzelf laten zien. In deze show gebeurt echt veel, merk je de vrijheid en hoor je de creativiteit en de beste jock van Nederland aan het werk. Op social media waren de reacties enthousiast. Ik heb een deel van de show op SoundCloud gezet, het eerste uur Evers & Co en het voor mij meest opvallende moment aan het einde van de show.


De opening van een nieuw programma is altijd een historisch moment, ook de eerste talk. Maar het klonk als vanouds vertrouwd maar toch ook weer nieuw. In een nieuw item wat gelanceerd werd aan het einde van de show, Het Laatste Woord, had Edwin een korte quoot van Lex Harding, radiolegende en mede-oprichter destijds in 1992 van Radio 538. Mooi statement om juist hem in de eerste aflevering te horen!

Luistercijfers: Radio is anno 2024 nog steeds populair en luisteraars zetten gemiddeld een paar uur per dag de radio aan. Ik denk dat deze show een vrijdagmiddag gevoel neerzet. On air en ook op SBS 6 werd de show uitgezonden. Een geduchte concurrent voor BNR Nieuwsradio’s The Friday Move van Wilfred Genee. Tijdens het luisteren en kijken naar de show online op de site bij Radio 538 waren er bij mij vaak haperingen in de videostream. Ik denk dat dit alles te maken heeft met het grote volume in traffic naar de platforms. Ongetwijfeld wordt hier bij Talpa snel op ingespeeld. Ik verwacht dat als over een poosje de luistercijfers en bereik gedeeld worden dat daar zeer indrukwekkende getallen uit komen. Er is 1 portal die openbaar voor iedereen te raadplegen is Internet Luisteronderzoek. Ik heb daar tijdens de show op gekeken en zag iemand anders op social media ook al posten. Tijdens de laatste 2 uur bijvoorbeeld stond 538 op 1 met 15% marktaandeel, Qmusic op 2 met 9.5% en Radio 2 op de derde plek 6.6%. Als later de specifieke doelgroepen metingen uitgezocht worden zou het me niet verbazen als daar 20 tot 30% marktaandeel uitkomt….

Maar kan er dan niets beter aan deze show? Persoonlijk denk ik dat de kracht van deze show nog beter tot zijn recht komt als je de show na afloop als podcast aanbied. Desnoods in delen. Maar alle unieke content, de interviews, de items, de live muziek… Misschien is er nog wel meer relevante content. Delen van soundchecks of een online only track. Of een voorgeproduceerd item langer op online platforms aanbieden. Radio is een format, de podcast mag op onderdelen voor de liefhebber nog meer bieden. In combinatie met de online profielen bij Radio 538 een mooie uitdaging, innovatie en nieuw verdienmodel. Bovendien speel je als merk in op veranderd luistergedrag. Niet iedereen kan live luisteren. Door een podcast aan te bieden kan een luisteraar of bezoeker van de site of portal zelf bepalen wanneer hij wil luisteren op zijn eigen device.

Nieuwe jocks: Er loopt erg veel nieuw, jong radiotalent rond bij grote radiostations. Overdag kiest een radiostation voor de grote namen. Kijk bij 538 naar Tim Klijn, Dennis Ruyer, Lindo Duvall, Marc Labrand en Frank Dane op de diverse tijdslots overdag. Doel maximaal marktaandeel met bekende namen / merken. In de avond en nacht zitten dan de nieuwe talenten die vlieguren maken. Bij andere stations idem. Evers & Co heeft als sidekicks Henk Blok en Cobus Bosscha. Maar het zou natuurlijk wel gaaf zijn als een jonge gast met nieuwe ideeen ook onderdeel zou kunnen zijn van zo’n show. Radio in 2024, nieuwe inzichten, of eerdere acties op nieuwe wijze invulling geven maar ook een zeer ervaren jock koppelen aan nieuw talent. Zodat je een nieuwe jock ook brengt naar je publiek en je bouwt aan je eigen toekomst als radiozender.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *