Media Consultancy

In de mediawereld gaan veranderprocessen samen met veel dynamiek. Bestaande media-organisaties alsmede startups werken aan digitale publicaties. Audio, video en tekst. Vaak data gedreven. Technologische ontwikkelingen en veranderende vragen van publiek vragen om een continu proces van vernieuwing. Techniek, dynamiek, veranderprocessen, cultuur en business rules worden steeds belangrijker.

Blue House Media schrijft op deze website over opgedane kennis in het verleden en biedt de benodigde ondersteuning in audio productie, projectmanagement (interim of projectmatig) maar kan ook eerder in het transitie en veranderproces veel betekenen. Wat zijn de mogelijkheden in de huidige markt? Wat zijn valkuilen? Het begint met het nadenken en formuleren van de juiste strategie.

Media heeft veel stakeholders: commercie, de overheid, CvdM, VNG, software-leveranciers en niet te vergeten het publiek: luisteraars, kijkers en bezoekers. Maar in de toenemende globalisering ontkomen we niet aan samenwerken om sterk te blijven tegen de enorme techreuzen. Afgelopen jaar zijn er in Nederland daarom ook grote strategische samenwerkingsverbanden ontstaan. Denk aan de samenwerking tussen Mediahuis en RadioCorp maar ook de samenwerking tussen DPG Media en RTL Nederland.

In de maanden februari en maart 2025 heeft Blue House Media hard gewerkt aan een opdracht voor de gemeente Apeldoorn. Specifiek voor de afdeling Marketing & Communicatie en wethouder Anja Prins die mediazaken in haar portefeuille heeft. Met het oog op de komende uitgifte en/of verlenging van de vergunning voor een lokale partij die publieke lokale omroep wenst te worden in Apeldoorn werd de vraag neergelegd voor een uitgebreide inventarisatie onder de lokale omroepen die in de komende tijd geacht worden met elkaar te gaan samenwerken als streekomroep.

We spraken met de diverse partijen die op dit moment opereren als omroep in de regio in Apeldoorn, Voorst, Zutphen, Epe en Heerde. Het resulteerde in een uitgebreid rapport waarin de geschiedenis van partijen, de huidige situatie maar ook de visie op streekomroep aan bod komt. Ook stemden we onze werkzaamheden af op de lopende activiteiten van de kwartiermaker van NLPO. De Apeldoornse gemeenteraad heeft recent, half mei, besloten de adviezen vast te stellen die gelden voor de lokale omroep machtiging vanaf april 2026. In de discussie en vaststelling van beleid heeft het rapport Inventarisatie van de huidige status van de streekomroep een belangrijke rol gespeeld.

Na de presentatie van het rapport heeft verantwoordelijk wethouder Anja Prins gevraagd aan Blue House Media om met een advies te komen. Dit advies is in de gemeenteraad besproken en is als openbaar document aan de vergadering toegevoegd. Blue House Media is trots op het mogen uitvoeren van deze opdracht en heeft daarbij uiterste zorgvuldigheid als uitgangspunt gehanteerd. In dit nieuwsbericht delen we graag de inventarisatie alsmede het advies. Op donderdag 29 mei, heeft het regionale dagblad de Stentor gepubliceerd over de beraadslaging in de Apeldoornse gemeenteraad. Als gevolg hiervan stelde men deze publicatie op. Ook Blue House Media werd vermeld in het artikel.

Blue House Media biedt in digitale transformatie processen expertise aan op gebied van research & development voor nieuwe experimenten maar legt de focus vooral op het optimaliseren van bestaande business operations processen inclusief de beste match voor medewerkers en met de bijbehorende flexibele technische oplossingen. Het laatste steeds vaker in de vorm van software as a service. Dit om de operationele kosten laag te houden en maximale ruimte voor content-creatie en innovatie te kunnen vrijspelen.