NPO 3FM viert 60 jaar vernieuwing: van Hilversum 3 tot de toekomst van radio.

NPO 3FM viert 60 jaar vernieuwing: van Hilversum 3 tot de toekomst van radio.

3FM studio eind jaren ’80

NPO 3FM bestaat 60 jaar op 11 oktober 2025.

APELDOORN, – Zestig jaar geleden, op 11 oktober 1965, klonk voor het eerst het geluid van Hilversum 3 door de ether. Wat begon als een antwoord op de zeezenders, groeide uit tot een instituut dat generaties luisteraars heeft verbonden, talloze muzikale carrières lanceerde en de toon zette voor vernieuwende radio. Nu, zes decennia later, vierde NPO 3FM zijn 60-jarig bestaan met een weekend vol muziek, verhalen en techniek bij Beeld & Geluid in Hilversum.


Van Hilversum 3 naar NPO 3FM – 60 jaar lef en vernieuwing

📻 Toen Hilversum 3 in 1965 van start ging, was het doel helder: jongeren een legale, eigentijdse muziekzender, een publieke popzender, bieden als alternatief voor stations van zee zoals Radio Veronica en Radio Noordzee. Verschillende publieke omroepen deelden de zendtijd — van VARA tot VPRO — en samen brachten zij popmuziek naar het hart van het publieke bestel. In 1985 werd Hilversum 3 omgedoopt tot Radio 3, en in 1994 volgde de naam die nog altijd klinkt: 3FM. De zender werd synoniem met experiment, persoonlijkheid en ontdekking. Met dj’s als Giel Beelen, Henk Westbroek, Edwin Evers, Rob Stenders, Claudia de Breij en Gerard Ekdom bijvoorbeeld groeide 3FM uit tot een van de populairste zenders van Nederland. Wie herinnert zich niet het Glazen Huis, de jaarlijkse 3FM Serious Request-actie waarbij dj’s zich opsloten om geld in te zamelen voor het goede doel? Het maakte 3FM tot meer dan een radiostation: het werd een symbool van emotie, solidariteit en saamhorigheid. Persoonlijk vind ik de tijd van de AVRO maandag, TROS donderdag en ondermeer de “Volle vrijdag van Veronica” een belangrijke periode van Radio 3. Met in die tijd ook de introductie van de Orban Optimod op zender. Maar ook met fantastische vormgeving op donderdag en vrijdag! En niet te vergeten de enige die horizontaal van maandag tot en met zaterdag van 18:00 tot 19:00 uitzond: Frits Spits met de Avondspits!


🎧 Een weekend vol muziek, herinnering en toekomst

Het jubileumweekend werd gevierd met een gratis toegankelijke expositie en live-uitzendingen bij Beeld & Geluid in Hilversum. Bezoekers konden tussen oude én nieuwe studio’s dwalen: van de iconische Sonifex-cartmachine en de Magic Box tot de hedendaagse 3FM-studio waar live werd uitgezonden. De expositie liet niet alleen de technische evolutie zien – van analoge bandrecorder tot TikTok en DAB+ – maar vierde vooral de creatieve energie die 3FM al 60 jaar kenmerkt. Vol enthousiasme vertelden de technici van weleer over de werking van de apparatuur aangevuld met prachtige verhalen van destijds. Ooit mocht ik een dag mee met NOB technicus Hans Pasman die op een EO/VPRO woensdag lijnbewaking deed. Van hem mocht ik, toen pas 15 jaar oud, een keer op het hele uur STER, PIPS, Nieuws en STER doen, daar is het ooit begonnen…

NPO 3FM DJ Barend van Deelen interviewt Felix Meurders, 1 van de meest iconische 3FM DJ’s.

🚀 3FM in het digitale tijdperk

Technisch is er in zes decennia veel veranderd. Waar Hilversum 3 begon met een FM en AM-netwerk, is NPO 3FM nu te horen via FM, DAB+, kabel, satelliet en online. Sinds 2013 is de zender onderdeel van de digitale NPO DAB+ multiplex (kanaal 12C) met bijna volledige landelijke dekking. Daarnaast is 3FM te beluisteren via 3fm.nl, NPO Luister, smart speakers en streamingplatforms. Dankzij hybride radio (RadioDNS) schakelen moderne ontvangers automatisch tussen FM, DAB+ en internet.


🌍 De kracht van ontdekking en verbinding

Ondanks veranderende luistergewoonten blijft de missie van NPO 3FM onveranderd: het ontdekken en ondersteunen van nieuw talent. Met 3FM Talent, podcasts, festivals en online series geeft de zender een podium aan de makers van morgen. 3FM is en blijft de plek waar nieuw geluid een kans krijgt, waar emotie en actie hand in hand gaan, en waar radio leeft als nooit tevoren. Sinds de hoogtijdagen in de jaren ’70 en ’80 is in de jaren ’90 onder invloed van ondermeer de start van commerciele radio het marktaandeel van de publieke popzender naar een marginaal percentage gedaald. Tegenwoordig schommelt dat rond 2%.


💡 Vooruitkijken met trots

Het zestigjarig bestaan is geen moment van nostalgie, maar van inspiratie. Van Hilversum 3 tot 3FM, van FM tot DAB+ en van de cartmachine tot de cloud. Zoals de huidige generatie 3FM-dj’s het zelf zegt: “Radio verandert, maar het gevoel van 3FM blijft hetzelfde: dichtbij, eigenzinnig en vol liefde voor muziek.” Met die geest van nieuwsgierigheid en vernieuwing kijkt 3FM vooruit naar de toekomst – naar een nieuwe generatie luisteraars, makers en verhalen. Klik hieronder op een foto voor een slideshow van de expositie.

Eén reactie op “NPO 3FM viert 60 jaar vernieuwing: van Hilversum 3 tot de toekomst van radio.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *