NOS bericht: Na gevecht om FM-frequenties, begint de strijd om de radioluisteraar

NOS bericht: Na gevecht om FM-frequenties, begint de strijd om de radioluisteraar

De NOS berichtte maandag 1 april het volgende op hun website: De veiling van FM-frequenties voor commerciële radiozenders veroorzaakte vorig jaar geen aardverschuiving: de bekende stations behielden hun vertrouwde plek in de ether, twee nieuwkomers kwamen erbij. De veiling leverde de overheid een recordbedrag op van 152,8 miljoen euro. (red: Radio4All en Joe kwamen erbij)

Nu is het zaak voor de eigenaren van de zenders om hun investeringen terug te verdienen. Om dat te doen worden populaire dj’s bij de concurrent weggeplukt, in de hoop veel luisteraars en adverteerders te trekken. Ook in de rechtszaal wordt nog gestreden om de luisteraar.

Sublime en Slam! van het Vlaamse Mediahuis raakten in september hun plek in de ether kwijt. Sublime moest de frequentie afstaan aan nieuwkomer Radio4All, een zender die nog altijd in opbouw is. Hoe ver de zender is, wil stationschef Giel Beelen voorlopig nog niet zeggen.

Zorgenkindje

Bij Sublime (soul en jazz) halveerde het marktaandeel zonder FM-frequentie, al zegt Mediahuis dat het verlies van luisteraars “niet tegenvalt”. Dancezender Slam! bleef via een regionale FM-frequentie in de Randstad in de ether. Op beide zenders sneuvelde de avondprogrammering.

Mediahuis was overigens met 100% NL en Veronica wel een van de veilingwinnaars. Opmerkelijk genoeg werd Radio Veronica snel een zorgenkindje. De zender kreeg voor bijna 22 miljoen euro een frequentie met een betere ontvangst en zonder muzikale beperkingen. Toch kelderde het marktaandeel.

Om weer meer luisteraars te trekken, trok Mediahuis de portemonnee voor nieuwe ster-dj’s: Gerard Ekdom werd weggehaald bij concurrent Radio 10 en Wouter van der Goes bij Radio 2.

Edwin Evers kondigt zijn terugkeer aan bij Tim Klijn op Radio 538.

Mediahuis zegt niet verrast te zijn dat fors moest worden betaald voor een FM-frequentie. “Daar hebben we ook geen punt van gemaakt. Maar we denken wel dat alle winnaars van de veiling te veel hebben betaald.” Mediahuis wijst op de gekozen “opbrengstmaximalisatie” van de veiling: “Daarmee is de overheid zelf de echte winnaar geworden.”

Rechtszaken

Eenzelfde gevoel overheerst bij de grote winnaar Talpa. Het moederbedrijf van Sky Radio, Radio 538 en Radio 10 heeft met 59 miljoen euro het grootste bedrag op tafel gelegd. Vorige week stond Talpa voor de rechter, omdat het bedrijf bij de veiling een vierde etherfrequentie moest opgeven. Talpa wil dat de opgelegde beperking wordt geschrapt, zodat het bedrijf in de toekomst weer een vierde FM-station kan bemachtigen.

Andere zenders vinden dat de veiling helemaal over moet als de rechter de beperking schrapt. “Als je na afloop de spelregels verandert, dan kan het niet anders dan dat het hele spel opnieuw moet”, zegt directeur Jan Hoogesteijn van de kleinere zender Kink.

Kink viste bij de veiling achter het net, maar kreeg in februari toch een plaats in de ether door de overname van de Randstad-frequenties van Decibel. Vooralsnog groeit het marktaandeel van het station voor liefhebbers van rockmuziek nog niet. Maar volgens Hoogesteijn kost het even voor luisteraars Kink in de ether weten te vinden.

Kleine zenders klagen al enige tijd over de nieuwe manier om de luistercijfers te meten. “Sinds de nieuwe meetmanier halveren de cijfers van stations als Kink of BNR. Wij snappen niet waarom”, zeggen de zenders. Ze willen dat er een duidelijke methode komt die ook geschikt is voor kleinere zenders, zodat zij en adverteerders weten hoeveel mensen er luisteren.

bron artikel: NOS

Redactioneel commentaar: als het Talpa lukt om de clausule van de beperking van 3 radiostations op FM vernietigd te krijgen, staat niets Talpa in de weg om een station te kopen van Mediahuis of DPG Media. Geen idee welk merk dan de voorkeur heeft, zo dat dan Veronica zijn? Als het zou lukken kopen ze verwacht ik extra marktaandeel op FM in de buurt van 3 max. 4 %. Eenzelfde als wat Veronica ongeveer had. Andere varianten zie ik zo niet maar het verleden leert dat er soms hele aparte oplossingen opduiken. Vandaag werd bekend dat Talpa met Viaplay een overeenkomst heeft gesloten. Wil men meer met sport dan doen wellicht? Formule 1 en andere sportrechten benutten voor een radiokanaal? Ik gok ook maar…

Talpa kan ook het kanaal van Radio4All kopen, een ongeclauseerd kavel waar nu weinig mee gebeurt. KINK zou dan opnieuw een kans maken daar op uit te zenden? Ik weet niet of het marktaandeel van KINK van 1 naar 4% gaat als het landelijk op FM gaat uitzenden, ook het format van KINK zal dan aangepast moeten om een breder publiek aan te spreken.

Als KINK zegt dat de hele FM veiling overmoet dan maken ze toch wel weer een kans, aangezien dan de bedragen naar alle waarschijnlijkheid omlaag gaan. Wat me bezig houd is dat online en DAB+ groeien in bereik. “Talpa stelt dat in Nederland op dit moment 40 procent van de luisteraars van Sky Radio, Radio 538 en Radio 10 digitaal luistert. Dat is ook het geval bij 100%NL en Radio Veronica, zegt Mediahuis.” zeggen ze in het zelfde artikel. Dat betekent dat alles wat je aan FM uitgeeft je uitgeeft voor 60% van je bereik, veelal waarschijnlijk in de auto. De vraag is wanneer de switch naar DAB+ en online only dan aantrekkelijk wordt. Vermoedelijk duurt dat nog wel tot 2030 of later. En als 60%FM en 40% digitaal is, dan zou je eigenlijk de commerciele modellen ook anders verwachten. Ik denk dat de meeste inkomsten nog steeds op lineair FM en DAB+ worden verdiend. Ingewikkeld allemaal. Een hybride distributiemodel wat in beweging is, en wat met de mogelijke verschuiving van 1 net alleen maar aangeeft dat er altijd wel dynamiek is in de mediawereld.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *