Als je berichtgeving over distributie volgt in de landen om ons heen zie je dat de wijze van distributie erg verandert. Natuurlijk wordt online steeds dominanter en verschilt het luisteren naar de diverse platforms door mensen uit verschillende leeftijdscategorieen enorm. Gisteren berichte de site radioszene.de in Duitsland dat de wijze van financieren voor uitzenden op FM gaat wijzigen met ingang van 2033. Dat lijkt nog ver weg, en tussentijds kan er nog veel veranderen, maar het is een signaal dat wellicht online en DAB+ echt de toekomst hebben. Deze platforms zijn veel goedkoper en in het geval van online is zelfs 2 weg communicatie mogelijk. Wat we niet moeten vergeten is dat het luisteren in de auto naar broadcast erg belangrijk is. Als je FM wil uitzetten zal je een echt goed werkend alternatief moeten hebben wat robuust is en een hele goede ontvangst garandeert. In Duitsland wordt momenteel erg hard gewerkt aan veel uitbreidingen voor DAB+. Als echt met ingang van 2033 de Duitse publieke omroepen geen FM kosten meer kunnen declareren zoals in het artikel vermeld wordt, dan staat het ze vrij om uit andere middelen de uitzendingen op FM te financieren. Ik vermoed dat dit ook dan uit publieke middelen gefinancierd wordt, maar uiteindelijk als men deze keuze maakt, iets anders niet kan doen…

Het zal de discussie komende jaren wel weer aanzwengelen wanneer FM in Duitsland wordt afgeschakeld. Maar vanuit kosten oogpunt is dubbele dekking duur. Alles zal afhangen van de beschikking van DAB+ en online signalen op robuuste wijze “free to air” en een percentage auto’s in de markt dat ook daadwerkelijk DAB+ kan ontvangen. Als daar een jaar of 8 voor wordt uitgetrokken is dat percentage waarschijnlijk een stuk hoger dan actueel. Het is daarom ook interessant. Mede in dat licht is het interessant wat in Vlaanderen gemeld wordt door IMEC:
Radio blijft het uitstekend doen als medium: 80 procent luistert minstens wekelijks en 63 procent dagelijks. Dat is al voor het vierde jaar op rij een zeer stabiel cijfer. Bij de jongeren (18-24) is er dit keer zelfs een stijging, al is het uiteraard vooral de grote groep 55+ die het radioluisteren domineert. Bij driekwart van de ouderen staat de radio dagelijks aan.
In de vraag ‘via welke toestellen luister je minstens één keer per maand naar de radio?’ maken zowel de FM-ontvanger (van 42 naar 60 procent) als de DAB+-ontvanger (van 34 naar 48 procent) een flinke sprong voorwaarts tegenover vorig jaar. Bij de asterisk onderaan staat echter de opmerking “tegenover vorig jaar is de optie “autoradio” weggelaten, wat de grote sprong bij “radiotoestel (FM)” en “DAB+” kan verklaren. Dat maakt het objectief vergelijken dus eerder moeilijk, al is een totaalbereik van 48 procent voor DAB+ voor Vlaanderen sowieso opnieuw de beste score ooit. Bij de midden- en hoger opgeleiden – zeg maar de mensen die al eens vaker kunnen genieten van een recentere bedrijfsauto, dus – stijgt het gebruik van DAB+ al naar respectievelijk 52 en 55 procent. Al zijn dit voor de duidelijkheid enkel bereikcijfers en dus geen marktaandelen.
Toestel | 18-24 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55-64 | 65-74 | 75+ | Totaal |
Computer | 18 | 19 | 17 | 21 | 19 | 12 | 10 | 18 |
Smartphone | 27 | 34 | 35 | 31 | 25 | 21 | 14 | 28 |
Tablet | 2 | 4 | 3 | 5 | 7 | 9 | 6 | 5 |
FM-Radiotoestel | 68 | 57 | 57 | 56 | 62 | 63 | 73 | 60 |
DAB+ | 29 | 44 | 55 | 56 | 49 | 48 | 38 | 48 |
Tv-toestel | 16 | 19 | 24 | 25 | 24 | 24 | 23 | 22 |
Smartspeaker | 7 | 9 | 12 | 10 | 9 | 4 | 1 | 9 |
Het luisterbereik van radio via de smartphone stijgt licht (28 procent), terwijl het stabiel blijft via de computer en de tv, daalt via de smartspeaker en verwaarloosbaar is via de tablet. De – weliswaar onrechtstreekse maar – logische conclusie is hier dus dat voor radio in Vlaanderen de ethertoestellen de duidelijke voorkeur van de consument blijven wegdragen.
- Het imec.digimeter rapport 2023 kun je hier downloaden.
- Het tabellenrapport van 2023 kun je hier downloaden.
Geef een reactie