Sinds 2012 bezoek ik Radiodays Europe. Een jaarlijks evenement over innovatie en succesverhalen van radiostations uit Europe. Audio, radio en podcast zijn dit jaar de thema’s. Tot en met aanstaande dinsdag zijn er veel seminars waarin partijen vertellen over hun innovatie of succes. Ik ga niet ieder jaar omdat ik denk dat radio ‘slow business’ is in verandering. Eerder ging ik naar dit evenement in Barcelona in 2012, daarna naar Milaan, Berlijn, Amsterdam en Lausanne. Dit jaar is het aantal bezoekers uit Nederland overweldigend. Munchen is ook niet zo ver… Radiodays Europe heeft door corona een moeilijke tijd achter de rug. Het had niet veel gescheeld of het evenement had niet langer in de agenda’s van veel radiomakers uit Europa gestaan. Ik kan me herinneren dat in het verleden dit evenement vooral op management en strategie-ontwikkeling gericht was. Veel seminars en een hele kleine beursvloer met partijen die hun product destijds onder de aandacht wensten te brengen… Afgelopen jaar ben ik niet geweest maar het viel me vandaag in Munchen op dat er veel bezoekers uit Nederland waren en er ook een hele mooie afwisselende beursvloer was samengesteld door de organisatie. Jingleproducenten (Pure en Capital of media), Playout-software-oplossingen (o.a. M&I met Omniplayer, Radio.cloud, RCS, Myriad), veel streaming-oplossingen (Triton Digital, StreaMonkey) maar ook Radioplayer was aanwezig met een nieuwe portal als grote update. Radioplayer is in veel europese landen prominent online aanwezig, in Nederland vooralsnog niet. LAWO toonde de Chrystal mengtafel weer, deze keer met de black version met geintegreerde interface, AVT liet haar talkshow-host oplossing en DAB+ encoders en -multiplexer producten zien. Op gebied van traditionele broadcast was alleen Uplink aanwezig. Recent heeft Uplink aangegeven alle activiteiten van Divicon Media over te nemen waardoor in Duitsland de services op broadcast en distributiegebied toch weer worden samengevoegd en grote partijen ontstaan. Media Broadcast was niet aanwezig op Radiodays Europe.
Persoonlijk heb ik de indruk dat innovatie vooral bij radio en ook podcast wordt ingegeven door de mogelijkheden die er online zijn middels verrijkte data. Het viel me op dat datagedreven oplossingen steeds mooier worden en zeer gedetailleerde info geeft over bereik en engagement door en voor de diverse merken. In Nederland hebben we een aantal innovatieve partijen die software gebaseerde oplossingen aanbieden. Cloud- en webbased oplossingen waren een paar jaar geleden echt nieuw, in 2024 is cloud- en webbased voor moderne eigentijdse oplossingen niet meer weg te denken, zeker ook als er een AI element aan wordt toegevoegd. Hierover later meer. Voor mij was deze aflevering van Radiodays Europe een bijeenkomst waarin ik inspiratie heb opgedaan en bevestigd ben in de weg die innovatieve mediabedrijven op horen gaan. Datadriven, online met andere verdienmodellen en andere manieren op publiek optimaal te bedienen met content. Innovatie vanuit landen om Nederland heen is een mooie uitdaging. Ook hier kom ik binnenkort op terug. Volg de ontwikkelingen op mijn bedrijfswebsite: www.bluehousemedia.nl
Geef een reactie