Podcasts blijven mega populair in Nederland, zo blijkt uit het onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect. Het aantal luisteraars is sinds 2019 ongeveer verdubbeld.
Onderzoeksbureau Markteffect meet de populariteit al sinds mei 2019. Destijds luisterden ongeveer 25% wel eens naar een podcast. Na een snelle stijging is het afgelopen 1,5 jaar het aantal luisteraars stabiel gebleven; ongeveer de helft van Nederland. Voor het eerst is ook gericht onderzoek gedaan onder jongeren (12-18 jaar) en hieruit blijkt dat liefst 66% van deze groep wel eens luistert. Ook is de podcast bovengemiddeld populair onder hoger opgeleiden (65%) en 18-35 jarigen (76%). Van alle niet luisteraars geeft 12% aan dat zij in het verleden wel eens geluisterd hebben.
De fanatieke luisteraars luisteren wekelijks ongeveer 1 uur en drie kwartier. Aanbod is er in ieder geval genoeg. Uit recent onderzoek van Pointer bleek dat er alleen in 2023 al meer dan 7.000 podcasts werden gepubliceerd.
Adverteren in podcast loont
Met behulp van een Podcast Brand Lift Study brengt Markteffect de impact van adverteren in een podcast in kaart. Hieruit bleek dat bijvoorbeeld de merkbekendheid van Birra Moretti flink steeg onder de luisteraars van de podcast die zij sponsorden (Tip van Jet & Co) en dat de merkoverweging bijna verdubbelde. In een ander onderzoek zagen we dat de merkbekendheid van Bitonic onder luisteraars van Het Nieuwe Geld 7x zo hoog was. Hoewel Nederlanders over het algemeen geen fan zijn van commercials in welke vorm dan ook, staan zij er niet negatief tegenover als de sponsor van een podcast authentieke content levert en inhoudelijk iets toevoegt aan de aflevering.
Bron: FONK Magazine
Geef een reactie