RPO en NLPO: Lokale & regionale omroepen bundelen krachten met journalistieke alliantie

RPO en NLPO: Lokale & regionale omroepen bundelen krachten met journalistieke alliantie

Onderstaand persbericht met plan werd gisteren, donderdag 15 februari 2024 online gedeeld. RPO en NLPO brachten gelijktijdig hetzelfde persbericht naar buiten: De Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) en de Regionale Publieke Omroep (RPO) hebben een alliantie gesloten gericht op het versterken van de onderlinge journalistieke samenwerking. 

Hoewel lokale en regionale omroepen nadrukkelijk van elkaar verschillen in schaal, focus en functies, delen ze een belangrijke gemeenschappelijke publieke taak en kennen vergelijkbare uitdagingen. Zo staat de onafhankelijke pluriforme nieuwsvoorziening op zowel lokaal als regionaal niveau al jaren onder druk. Met de alliantie beogen beide omroeplagen deze uitdagingen beter het hoofd te bieden, onder meer door samen te werken aan een duidelijker onderscheidend regionaal en lokaal media-aanbod, meer journalistieke diversiteit en kwaliteit in de nieuwsverslaggeving, het vergroten van het bereik en een sterkere verbinding met het publiek op het lokale en regionale niveau. 

Versterking van het journalistieke proces 
De alliantie tussen de NLPO en de RPO gaat verder dan het uitwisselen van journalistieke producties en (nieuws)verhalen. Zij richt zich op samenwerking aan de voorkant van het journalistieke proces, inclusief het vergaren, onderzoeken en produceren van nieuws. Door middel van zogenoemde proeftuinen experimenteren lokale en regionale omroepen bovendien met de gezamenlijke organisatie van trainingen en opleidingen en het delen van infrastructuur. Dat moet bijdragen aan de versterking van de onderlinge band en verdere verduurzaming van de samenwerking. 

Van links naar rechts Henk Lemckert, Jan Müller, Marc Visch en Eric Horvath

Foto: Nathan Reids 

Lessons learned 
Met de alliantie bouwen de partijen verder op de ervaringen die reeds zijn opgedaan binnen een groot aantal tijdelijke initiatieven. Zo werkten een aantal lokale en regionale omroepen de afgelopen jaren al projectmatig samen aan een gezamenlijke nieuwsgaring en productie, het delen van journalistieke capaciteit en de ontwikkeling van talent. De versterking en hervorming van het lokale omroepbestel die sinds enkele jaren is ingezet, biedt nu bovendien een goede aanleiding om de onderlinge samenwerking tussen beide omroeplagen verder te vernieuwen en verduurzamen, met gebruikmaking van elkaars ervaringen en capaciteiten. 

NLPO-directeur Marc Visch: “Door de extra investeringen in de lokale journalistiek groeit ook de professionaliteit en kwaliteit van de lokale omroepen. Daar heeft iedereen baat bij en deze nieuwe alliantie is daar een goed voorbeeld van. De mogelijkheden voor inhoudelijke samenwerking zijn groot, met veel onderwerpen die op verschillende bestuurlijke niveaus spelen. Door deze samenwerking dragen de RPO en de NLPO bij aan een goed functionerende democratie en de aanwezigheid van een sterke publieke omroep overal in Nederland.” 

Jan Müller, directeur van de RPO: “Vanuit deze alliantie onderzoeken we onder andere of we bij elke regionale omroep een Bureau Lokaal kunnen oprichten, naar voorbeeld van Bureau Regio bij de NOS. Op die manier kunnen lokale en regionale omroepen op planmatige wijze hun journalistieke samenwerking vormgeven. Het draagt bij aan de verrijking en verdieping van elkaars materiaal. Daarnaast geeft het ruimte aan uitwisseling van onderwerpen en content tussen de omroepen. De Regionale Publieke Omroepen sloten twee jaar geleden al een soortgelijke alliantie met de NOS. Nu ook de alliantie met de NLPO een feit is zijn de drie publiek journalistieke lagen in Nederland met elkaar verbonden en daarvan is het publiek de winnaar.” 

Vervolgstappen 
In het verlengde van de alliantie werken de NLPO en de RPO aan een modelovereenkomst voor omroepen om te gebruiken bij nieuwe samenwerkingsinitiatieven. Ook zal verspreid over het land een aantal bijeenkomsten worden georganiseerd om de betekenis en voordelen van de alliantie toe te lichten en goede praktijkvoorbeelden van onderlinge samenwerking te delen. 

Bron bovenstaand persbericht NLPO en RPO websites.

Aanvullend commentaar: Al bijna 30 jaar zijn er initiatieven om te komen tot samenwerking tussen lokale en regionale mediabedrijven. Maar er is natuurlijk een wezenlijk verschil of je bij een professionele organisatie werkt die jaarlijks tussen 6 en 18 miljoen euro rijksbijdrage mag ontvangen of een lokale partij die zeg 100.000 per jaar te besteden heeft en grotendeels draait op enthousiaste en betrokken vrijwilligers… Persoonlijk lees ik door het artikel heen dat men terecht signaleert dat lokale relevante content minder wordt aangeboden aan publiek en daar een enorme taak ligt. Samenwerken maakt elkaar altijd sterker en het publiek kan hier van profiteren. De pilot die destijds door Minister Slob is gerealiseerd waarbij er een flink budget beschikbaar kwam om te investeren in regionale en lokale journalistiek is een goede zet geweest. Deze content is bruikbaar voor NPO, RPO en NLPO achterban.

Toen ik destijds Manager Techniek was bij RTV NH hebben we een flink aantal regio-correspondenten in de provincie gerealiseerd. Dichtbij nieuws en andere relevante content. Zelfstandig produceren en publiceren op meerdere platforms, in samenspraak met de collega’s van lokale partners. Jacky de Vries, Hoofd Nieuws van RTV NH (zoals het toen nog heette) was de grote aanjager. We praten hier al over zo’n 10 jaar geleden dat deze weg werd ingeslagen! Kennis delen is altijd goed, nieuwe verslaggevers opleiden ook, maar bij de regionale omroep krijgt men betaald, bij de lokale variant blijft het vaak vrijwilligerswerk op de grote lokale omroepen na…

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek heeft binnen de subsidieregeling Professionalisering Lokale Publieke Media-instellingen 38 aanvragen gehonoreerd. In 2024 gaan er 24 samenwerkingsverbanden en 14 individuele omroepen aan de slag met professionalisering. Hiervoor ontvangen zij 250.000 euro. In totaal gaat het om 84 lokale omroeporganisaties. Hiermee wordt een eenmalige impuls gegeven om samenwerking tussen lokale omroepen in een gebied verder te brengen. Als voorbereiding op de streekomroep plannen die NLPO heeft en die in naar verwachting van NLPO in 2026 of 2027 zullen ingaan. Afhankelijk van politieke besluitvorming onder meer.

Wat ik persoonlijk mis, is een strategie waarbij de markt, de luisteraar, de consument centraal wordt gesteld. In welk gebied je ook woont, overal zou je goed geinformeerd moeten kunnen worden op gebied van nieuws, cultuur (varia), evenementen en educatie op social media, online en op radio en TV. In samenspraak met externe nieuwe partijen op gebied van podcast, streektaal platforms, uitgevers van kranten, regionale commerciele media, en andere content creators. Deze strategie, onderdeel van concessie verlengingen, zou ook een verschuiving van budgetten met zich mee moeten nemen. Om een gelijkwaardig level playing field te krijgen waarbij de consument voorop gesteld wordt en het bestaansrecht en continuiteit van bestaande instituten minder prominent op de voorgrond staat. Een vernieuwing van binnenuit waarbij de energie, creativiteit en enthousiasme voorop staat. Maar vooral dus de middelen gelijkmatig verdeeld worden. Zolang men niet over eigen grenzen durft heen te stappen zal het huidige systeem blijven bestaan en zullen successen incidenteel zijn. Ik realiseer me dat dit niet gemakkelijk is en wellicht makkelijk hier neer te schrijven is en dat realisatie complex en ingewikkeld is. De vraag die voorligt: wanneer wordt de Streek Publieke Omroep opgericht en welke regionale en lokale partijen starten deze samenwerking?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *